پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

بخش اول (مصاحبۀ عقیدتی)

بخش دوم و سوم (مصاحبۀ علمی و عملی)

چند روز پیش یکی به اسم مریم راجع به منابع آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش سؤال کرده بود و راهنمایی خواسته بود. چون وبلاگ نداشت و پیامش خصوصی بود اینجا جواب می‌دم و امیدوارم ببینه. تو این یکی دو ماه، این چندمین متقاضی استخدامه که میاد سراغ من و راجع به آزمون و منابعش می‌پرسه. دو نفر از فامیل و سه نفر از دوستان خانوادگی و چند نفر از هم‌کلاسیام امسال می‌خوان تو آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش شرکت کنن و ازم راهنمایی خواستن.

منابع رو تو دفترچه نوشته. یه سری کتاب از یه سری نویسنده‌ست. فکر کنم منابع آزمون دبیری با آموزگاری فرق داشته باشه. منابع عمومی آزمون دبیری یه تعداد کتاب مذهبی و سیاسی و اجتماعی از شهید مطهری و شهید آوینی و امام خمینی و رهبر بود. من تو آزمون دبیری درس ادبیات شرکت کرده بودم. پس باید یه سری سؤال تخصصی راجع به مباحث ادبی هم پاسخ می‌دادم که منابعش کتابای درسی و دانشگاهی بود و بلد بودم. طبعاً اگه یکی برای دبیری ریاضی شرکت کنه سؤال ریاضی بهش می‌دن. یا سؤال تاریخ برای دبیر تاریخ و سؤال هنر برای دبیر هنر. یه سری سؤال هم راجع به قوانین آموزش‌وپرورش و تعلیم و تربیت و روان‌شناسی اومده بود که من نه بلدشون بودم نه علاقه داشتم برم سراغ منابع و بلد باشم. مثلاً سؤال داده بودن که حداکثر سن دانش‌آموزان دورۀ متوسط تو مناطق عشایری چقدره. یا اگه دانش‌آموز فلان نمره رو بگیره چی میشه. لزومی نداره همۀ منابع رو بخونی. چون هم تعدادشون زیاده، هم فرصت کمه. من نصف کتابا رو پیدا کردم و به نصف سؤالا جواب دادم. اینکه با چند درصد پاسخ درست به سؤالات قبول می‌شید هم بستگی به درصد بقیۀ رقبا و عملکرد اونا داره. شما سعی کن حداقل نصف سؤالا رو جواب بدی. نمونه‌سؤالای سال‌های قبلم می‌تونی گوگل کنی و پیدا کنی. من این کارو کردم. نیازی نیست بخری. همونایی که رایگان در دسترسه رو دانلود کن و ببین. پاسخنامه ندارن ولی حدوداً دستت میاد چجوری و از چیا سؤال می‌دن. سؤال تکراری هم می‌دن هر سال. ظرفیت دبیری از آموزگاری کمتره و احتمالاً قبولی توش سخت‌تره. ولی متقاضیان آموزگاری بیشتره و رقیب‌ها تعدادشون بیشتره. در مورد گزینش هم هر چی که عوام می‌گن و شنیدید درسته. حجاب و نماز و عقاید سیاسی براشون مهم‌تره تا تخصص و مهارت و توانایی. صفحۀ آخر شناسنامه هم مهمه. خیلیا دروغ می‌گن که قبول شن. خوبه که از تجربه‌های کسانی که رد شدن استفاده کنید.

اگر نمی‌تونید با دنیای نوجوان‌ها و مشکلاتشون ارتباط برقرار کنید، برید سراغ آموزگاری. فضاش آروم‌تره و بچه‌ها حرف‌گوش‌کن‌ترن. نوجوان‌ها نه حرف گوش می‌دن نه درس می‌خونن نه سلامت روحی روانی دارن. اکثراً بچه‌های طلاقن، پرخاشگرن، خیلی راحت دروغ می‌گن و اکثراً دوست‌پسر و دوست‌دختر دارن و مشکلات خاص خودشونو دارن. یه سریاشونم به هم‌جنساشون گرایش دارن و مدام باید حواست بهشون باشه که کنار هم نشینن و باهم اجازه نگیرن برای بیرون رفتن. این مشکلات همه جا هست و ربطی به بالاشهر و پایین‌شهر بودن مدرسه نداره. البته من تهرانو توصیف کردم. شاید شهرستان‌ها وضعیت بهتری داشته باشن.

معاون و مدیر مدرسه هم نقش مهمی در میزان رضایتتون دارن. مدیر مدرسۀ شمارۀ یک منو تا مرز انصراف دادن برد. حتی یادآوری اون دو سه هفته همکاری‌ای که باهاش داشتم هم اذیتم می‌کنه. مدیر و معاون مدرسۀ شمارۀ دو تا حالا چند بار به من تذکر کتبی و شفاهی دادن بابت رنگ و کوتاهی مانتوم. نمی‌دونم گیر الکی می‌دن یا از نظر اداره هم مانتویی که زانو رو بپوشونه کوتاه محسوب میشه. در حالی که مدرسۀ شمارۀ سه تشویقمون می‌کنن که رنگ شاد بپوشیم و اونجا نمی‌گن مانتوت کوتاهه. مدیر شمارۀ دو نه‌تنها تا حالا ازم تشکر نکرده بلکه با گزارش دروغ تو ذوقم هم زده و همیشه بازخورد منفی داده، در حالی که مدیر شمارۀ سه با بازخوردهای مثبتش دلگرم می‌کنه معلما رو. بستگی به روحیه‌تون داره که چنین فضایی رو تحمل کنید یا نه. تدریس برای منی که روحیۀ مدیریتی دارم و ترجیح می‌دم همیشه در حال رشد و تکاپو باشم فرصت رشد نمی‌ده و حس می‌کنم دارم تلف می‌شم. مدارس نمونه‌دولتی و تیزهوشان بهترن و مدارس مذهبی بهترترن. در واقع سالم‌ترن. مدارس عادی برای کسی که تو مدارس غیرعادی! درس خونده و درس و تحصیل براش تو اولویت بوده غیرقابل‌تحمله.

از حقوق و مزایای شهرهای دیگه اطلاع ندارم ولی تهران، سال اول هفت تومنه. سال دوم و سوم نهایتش میشه هشت تومن و کم‌کم بیشتر میشه. اونایی که نزدیک بازنشستگیشونه حول و حوش دوازده سیزده تومن می‌گیرن. مدرکت هم تأثیر چندانی تو این رقم نداره. الان یه تعداد معلم مسن داریم که فوق دیپلمن و تقریباً برابر با معلمایی که مدرکشون ارشده می‌گیرن. در حال حاضر با این حقوق نمیشه هم کرایۀ خونه داد هم چرخ زندگی رو چرخوند و هم خرج چند نفر دیگه رو داد؛ مگر اینکه کنارش یه کار دیگه هم داشته باشی.

بازم اگه سؤالی باشه در خدمتم!

۰۲/۱۲/۰۷
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

نظرات (۴)

لازم دیدم اشاره کنم ما چند نفر فامیل معلم و دبیر در آستانه بازنشستگی داریم نزدیک ۲۰ تومن میشه ها حقوق خالصشون

بالای ده سال سابقه نزدیک ۱۵ تومن هم دیدم 

البته اونایی که من دیدم خیلی فعالن و شاید شیفت اضافه برداشتن یا یکیشون مثلا توپژوهش سرای شهر هم فعالیت می‌کنه 

پاسخ:
مرسی که امیدوارمون می‌کنی ولی برای فعالیت تو این طرح‌ها لوح تقدیر هم نمی‌دن چه برسه به پول :))
بیشتر از بیست‌وچهار کلاس نمی‌دن. تو آماری که من از خانومای این دوتا مدرسه گرفتم، چهارده تومن آخرش بود ولی استخدامیای جدید همه هفت و هشت.
احتمالاً ایشون یه آقای متأهل که فرزند دارن و کلی فعالیت فرهنگی کردن و رتبه‌شون پنج شده نیستن؟ یا بابت منطقه‌شون سختی کار نمی‌گیرن؟ یا تو مدارس نمونه و تیزهوشان نیستن؟

بله اون ۲۰ میلیون آقای متاهل فرزند دار رتبه چهارن فکر میکنم 

کلا رتبه چهار پنج زیاد داریم شاید از این لحاظه که کمتر از ۱۰ ندرتا دیدم مگر سال اول دوم خدمت

اونی که پژوهش سرا بود نمی‌دونم به ۲۵ میرسه یا نه ولی بله آقای متاهل فرزند داره کلی هم مقاله علمی پژوهشی و کتاب چاپ کرده 

اونی که ده سال سابقه داره و ۱۵ میگیره خانمه و اسم منطقه خدمتش خورده مرزی هرچند اصلا مرزی نیست که هیچ خیلی جای راحت و نزدیک و مناسبیه

دیگه... آهان یه خانم ده سال سابقه داریم منطقه مرزی نیست مقاله و فعالیت هم نداره ۱۲ حدودا میگیره 

برای شهر ما درسته برای مرد متاهل فرزند دار کمتر از ۱۵ رقم جالبی نیست برای گذروندن زندگی (میشه گذروندها ولی سخت) 

اما خب خانم ها اگه مستقل نباشن براشون عالیه باتوجه به ساعت کاری کم (و اینکه مثل تهران مشکل مسافت زیاد و هزینه رفت و آمد نداریم ما)

الان به ذهنم رسید این بزرگ بودن تهران و ترافیکش مشکل زمان هم برای شما ایجاد می‌کنه. همش تو راهید وقتی نمی‌مونه براتون که. اینجا آقایون معلم به راحتی یه شغل دوم دارن و به خونواده هم میرسن. 

 

شنیده بودم تو تهران اقایونی که برای آزمون استخدامی معلمی ثبت نام کردن از میزان نیاز به معلم مرد در تهران کمتر بوده. قبول شده‌ها نها! ثبت نام فقط 

حالا شاید این آمار اغراق شده بوده باشه اما اگر راست باشه میفهمم برای زندگی در تهران معلمی جالب نمیشه زیاد

پاسخ:
آره اون خبر موثق بود که تعداد ثبت‌نامیای آقا کمتر از ظرفیت بود. ینی اگه همه قبول می‌شدن هم باز کمبود داشتن.
هیچ کدوم از اینایی که من باهاشون در ارتباطم مقاله و کار پژوهشی ندارن. در واقع تو این فازها نیستن. شاید چون به بچه و خونه هم باید برسن فرصت نمی‌کنن که از این کارا بکنن. خود من از وقتی کارو شروع کردم نتونستم برم سراغ رساله‌م. همین‌که می‌رسم خونه پای گازم تا وقتی که بخوابم :| حالا فکر کن اگه چندتا بچۀ قدونیم‌قد داشتم چی می‌شد :))
من سه تومن از این هفت تومنو باید بدم به اسنپ. اگه ندم، مسیر رفت و برگشتم چهار ساعت طول می‌کشه با اتوبوس و مترو.
۰۷ اسفند ۰۲ ، ۱۶:۴۱ مهرداد ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏

نسبت به خرج تهران واقعا کم هست خصوصا برای آقایون.

مسولیت  فراوان داره. هر دم بیله واقعا ، یه سری جاها دستفروشا تو تهران ماهی ۴۰، ۵۰ حتی بیشتر کاسب هستن هر چند  چند درصدی رو رشوه می‌دن به مامورای شهرداری.

زمانی که هنرستانی بودم چند تا از بچه‌های کلاس همجنس‌باز بودن و یکی رو خیلی اذیت می‌کردن طرف پدرش خلبان بود ، آخر دست ناظم گذاشتش توی طبقه من ، به مابقی اعتمادی نداشت🤦‍♂️🤦‍♂️😶

گوشه چشمی هم به هیات علمی داشته باشین.

خدا قوت بده و خسته نباشید.

+ در مورد نحوه تقسیم وقت روی مواد آزمون در روز آزمون اگه تجربه کلی دارین اشارتی بفرمایین.

سپاس فراوان.

پاسخ:
معلمی که باهامون مصاحبۀ علمی می‌کرد، دکترا داشت. تعریف می‌کرد که یه بار یکی از بچه‌ها ازش پرسیده بوده چقدر حقوق می‌گیری؟ گفته بود پونزده تومن. اون بچه هم گفته بود من ضایعات توی خیابونو جمع می‌کنم و سی تومن درمیارم، چرا درس بخونم؟ :|
این سؤالِ چرا درس بخونیم رو از منم می‌پرسن هر جلسه :))

گوشۀ چشم که چه عرض کنم، همۀ حواسم به هیئت‌علمی شدنه. اصلاً مرا امید وصال اوست که زنده می‌دارد

من چون نصف منابع رو نخونده بودم و بلد نبودم، زمانمو صرف سؤالایی کردم که بلدم. ولی یادمه فرصت نشد سؤالات نگارش و ویرایش رو کامل جواب بدم و افسوس خوردم که چرا از اینایی که کامل بلدم شروع نکردم. باید یکی دو دیقۀ اولو صرف مرور کلی دفترچه کنید که آخرش افسوس نخورید :|

سپاسگزارم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">